Skip to content

Tutorialtisdag: En kärlekssång till kaktusen

3 januari, 2012

… En dag inser jag att kaktusen har blivit min nya passion. Passionen drabbar mig hårt och skoningslöst. Jag är oskyddad  och kan inte annat än foga mig inför denna nya förälskelse. Jag vill känna på kaktusen. Jag vill avbilda kaktusen. Jag vill forma kaktusen …

Jag tror enfaldigt att det endast är jag och kaktusen som upplever detta, men det räcker med ett besök på nätet för att förstå att det är fler än jag som har en stark relation till kaktusen. En del beskriver det som ”the weirdness of the desert plant”, man blir trollbunden av öknens överlevare.

En kaktus behöver bara sol och ytterst lite vatten. Det verkar som att den vill bli vanvårdad – eller kanske lämnad i fred? Stickig, hård och karg. Men i alla färger och former och med ett ack så mjukt inre. Det kanske är däri hemligheten ligger?

Som Jabbo-medlem och hantverksperson är jag inte så intresserad av att lära mig latinska namn, artens förekomst eller geografiska utbredning. Det enda jag vill veta är hur jag kan fortsätta inspireras av kaktusen och dess former.

Fantastiska saker har skapats med inspiration av kaktusen:

BIlden är lånad från democraticunderground.com

Stolen är från heidiclaire.blogspot.com. Fotomontaget av kammen är av Murat Suyur

Efter det storslagna kommer det mer lättillgängliga. På svenska Pinkybells snygga och roliga blogg hittade jag detta hängsmycke, som kan användas till mobilen, som örhänge eller till nycklarna. Jag har fortfarande inte fått höra hur man gör det. Frågan är väl framför allt hur man tar hand om det så att den lille kaktusen inte förgås därinne.  Återkommer om det!

Det finns många beskrivningar på virkade kaktusar:



Den första bilden kommer från http://elfluvsdwarf.blogspot.com. Där finns en virkbeskrivning på engelska. Bild nummer två har vi lånat från camilla-karamellas blogg, men där hittade jag ingen virkbeskrivning.

Och när du känner att lusten efter kaktus blir för stor och att du vill vara en kaktus, då kan du lätt fixa den här maskeradklädseln. Du behöver gröna kläder och vita piprensare. Böj piprensarna på mitten och limma fast dem på kläderna.

Gott kaktus-år önskas vi er alla!

No comments yet

Kommentera

