Skip to content

Omvärldsonsdag: Miniatyrer med inspiration från Japan

25 januari, 2012

Har ni också undrat hur de här miniatyrerna görs? Och var kommer inspirationen från? Jabbo slutade grubbla och tog kontakt med Johanna ”Reiko” Eriksson. Läs intervjun här nedan och ta sedan steget fullt ut genom att prova några av hennes tutorials sist i inlägget. 

Makalösa miniatyrer, eller hur? Bilderna har vi lånat från petitplatbysk.blogspot.com, weheartit.com, ebay.com samt kawaiineh-singyee.blogspot.com.

Jabbo: Berätta om SushiFlavour, hur länge du har bloggat och lite om dig själv. 

Johanna Eriksson, alias Reiko.

– Jag heter Johanna Eriksson, kallas för Reiko som även är mitt penname. Jag är 21 år och arbetar som mjölnarassistent i en ekologisk kvarn vid västkusten.

– SushiFlavour startade jag mars 2010 och det var ungefär då som jag verkligen började blogga på riktigt. Tanken bakom bloggen var först att jag skulle blogga om några av mina stora intressen som är manga, anime och en hel del annat som har med Japan att göra. Leran och smycken jag gjorde kom väldigt snabbt in i bilden.

Dina smycken är grymma – kan du berätta vad du använder för material och verktyg för att göra dem?
– När jag gör mina smycken så använder jag mig av lera. Först handlade de tendast om fimolera, en av många polymerleror som finns i dag, men i över ett år har jag även hållit på med olika japanska lufttorkande leror och silikon. När jag skapar så är det tunna knivblad och skulpteringsverktyg som räcker långt och väl. Akrylkavel är också en höjdare.

Var kommer inspirationen från?

– Mycket av inspirationen jag får är från Japan. Jag har samlat på mig ett antal böcker om just ”miniatyrer” som gjorts i japanska leror. Det kan vara allt från frukt, maträtter, bröd, grönsaker och sötsaker men även växter och blommor. Jag blir väldigt lätt inspirerad av Japan med dess mat, musik och klädstilar. ”Sweet Deco” är till exempel en sötare stil där man dekorerar till exempel mobilskal som dekoreras med små sötsaker gjorda i lera eller plast.

– Självklart finns det inspiration överallt. Själv googlar jag gärna på bröd och sötsaker med dess olika namn. Att titta i bak- och mattidningar samt böcker av olika slag är också en höjdare, och att se bakelser, tårtor, bröd och sötsaker i verkligheten. Ibland dyker även inspiration upp av ren tillfällighet eller att det ligger något i kylen som man tänker ”Ja, men det där kan jag ju testa att göra” och så gör man det helt enkelt.

Johanna tipsar om facebook-gruppen Sweet Deco & Clay – Pysselrummet som hon skapat tillsammans med en annan Sweet Deco tokig tjej, en perfekt källa till inspiration.

Har du någon tutorials som du kan dela med dig av?

– Jag har några tutorials (How to do) som jag har på bloggen SushiFlavour. I år, 2012, ska jag lägga upp ännu fler som är både för lufttorkande och ugnshärdande leror, till exempel hur man gör tårtor, pajer och frukt.

Att göra minimala dammsugare är ett hantverk för den fingerfärdige ... Bild från sushiflavour.blogg.se.

Tre av mina favoriter just nu på min blogg är: Hur man gör glassar, hur man gör dammsugare eller varför inte dekorera en tavla?

Glasstrutar, mums! Bild från sushiflavour.blogg.se.

3 kommentarer leave one →
  1. 25 januari, 2012 01:42

    Tack för att jag fick vara med i intervjun! Verkligen jättekul 😀 Hoppas att fler blir inspirerade av att skapa med lera.

Trackbacks

  1. Jabbobutiken: Johanna ”Reiko” Eriksson | jabbo

Kommentera

