Skip to content

Älskade t-shirt!

6 mars, 2012

T-shirtar med tryck. Få plagg inrymmer ett så stort mått av nostalgi. Det går bara inte att göra sig av med dem. De ligger där och minner om svunna storhetstider. De berättar om attityder, musiksmak och resor. Om tillhörighet.

Mitt första t-shirtminne är från slutet av 70-talet, möjligen 1980. Från en camping, utanför Varberg eventuellt. Det var ett gäng barn och jag var med råge yngst. Men jag fick, precis som alla de andra i gänget, en t-shirt med adidastryck. På mig räckte den under knäna och jag kan, med lite vilja, fortfarande få på mig den. Ord kan inte beskriva hur tuff jag kände mig. Sen dess har de som sagt lagts på hög, t-shirtarna med tryck. Med nån form av toppnotering under 90-talet… Och de kommer nog aldrig försvinna ur den så kallade basgarderoben. Därför blev jag så glad över de här fantastiskt roliga tipsen om vad de kan omvandlas till! Tack Kristin!

Den översta bilden är ett lapptäcke av gamla t-shirtar. Du kan hitta en beskrivning av täcket hos bloggaren Stacie som gör bloggen Stars for Streetlights. Täcket var en present från hennes mamma när hon slutade gymnasiet. En fantastiskt fin present!

Bilden nedanför är en favorit, halsduk av gamla t-shirtar. Mer om halsduken hittar du hos Craftzine.

Ett väldigt smart sätt att uppvinna gamla t-shirtar, som kanske inte har ett sånt nostalgiskt värde, är att sy om dem till tygkassar. Hur det går till kan du läsa om hos bloggaren Wild Onion. Med tanke på att det krävs 4 kg kemikalier för att tillverka en t-shirt, så kan det verkligen vara en god idé att behålla dem och andra textilier i omlopp så länge det går.

Avslutningsvis en t-shirtlåt. Med förhoppning om stundande vår och t-shirtväder. Enjoy!

Kommentera

