Skip to content

Storytelling – vilken är din historia?

11 mars, 2012

Vad vill du förmedla med de saker du skapar och din kreativitet? Vad är det för historia som jag blir del av när jag köper dem? Genom att berätta om din inspiration och dela med dig av din passion skapas nyfikenhet och sammanhang.

Handgjorda saker är unika och bär på en alldeles egen historia. Ofta upplever jag att berättelsen bakom uppkomsten av en pryl eller berättelsen om personen som tillverkat den är minst lika betydelsefull för min förälskelse eller fascination av den, som den vackra, roliga, goda eller edgiga prylen i sig själv. En känsla och en berättelse som jag vill ta med mig i mitt hem. Eller ge vidare i present till en vän. Det kan vara lättare i ett personligt möte. Men ganska enkelt går det även att förmedla ett sammanhang och den skaparglädje som ligger bakom hantverket genom din Jabbobutik. Här kommer några första tips.

Bli medveten om vilken din kärna och dina drivkrafter i ditt skapande är. Handlar det om passion, glädje, nyfikenhet, engagemang eller attityd? Om ekologi, delaktighet eller hållbarhet? Om färger, former eller mönster? Om meditation? Fundera ut vad som viktigt för dig och vad du vill förmedla. Genom att berätta om sådant som är betydelsefullt för dig kan den person som hittar till din butik känna att – Ja, det där är något som jag vill vara del av! Det tycker jag också om.

Fundera på vilka det är som tycker om dina saker. Vad har de gemensamt med dig? Vilka gemensamma referenser finns? Vilka är anledningarna till att de gillar just dina saker? En fiffig grej är att det går att fråga dem som har köpt något av dig, genom att skicka ett meddelande. Så starta samtal! Inspirera och inspireras!

Använd beskrivande ord. Ord som beskriver det du står för och det du skapat. Som målar en bild och kompletterar bilderna på dina saker.

Testa dig fram. Experimentera med olika former och olika uttryck. Hur tas det emot? Vad känns rätt, bra och kul för dig?

Några frågor att använda sig av:

  • Vem är du? (Ur ett ickeexistentiellt perspektiv… eller inte.)
  • Varför gör du handgjorda saker? (Vilken är din passion eller dina drivkrafter? Hur startade det? Vem lärde dig?)
  • Vilken är berättelsen bakom dina handgjorda saker? (Varför just dessa saker? Vad är det för material? Varför har du valt de materialen? Var kommer materialen ifrån? När och hur tillverkades sakerna?)

Huset på bilden är en gård i östra Jämtland. Huset, eller platsen bär på en släkthistoria som går generationer tillbaka i tiden och momma, som bodde där varje sommar, var en hejare på handgjorda saker. Hon är en av mina inspiratörer.

Kommentera

