Skip to content

Jabbo gillar: Poppel designmarknad

30 juli, 2012

Cecilia Kreuzberger med jeansshorts blekta med kemikalier från återvinningscentralen.

Heldagshäng på Poppel Designmarknad i Östersund är lika med riktigt go inspiration. På Tingshusets sköna innergård träffar Jabbo kreativa människor som inspireras av rättigheter och miljö, det unika i handgjort, djur, tecknad film, överraskande uppkäftighet och av att möta andra kreativa människor.

Erika Larsson från Poppel berättar att de inte riktigt kände sig hemma på de mer traditionella marknaderna som anordnas i stan.

– Vi ville ha ett alternativ, därför har vi startat den här. Marknaden Street som tidigare fanns på Hornstulls strand och olika marknader i Oslo är inspirationen. Det ska vara en helhet, med musik och möjlighet att fika. Vi hoppas att folk ska inspireras när de kommer hit och kanske själva vilja och våga ställa ut och sälja sina grejer på marknader framöver.

Och inspirerande var det verkligen! Jag blev sittande länge hos Cecilia Kreuzberger (namnet är hennes morfars, ”jag hade tur”, och är inte kopplat till stadsdelen i Berlin). Kan inte slita mig från hennes engagemang. Cecilia går en lärlingsutbildning via Lernia och har plockat ihop olika teoretiska kurser (bland annat modehistoria och textilindustri ur ett miljöperspektiv) som hon varvar med praktik hos en sömmerska och på kemikalieavdelningen på en återvinningscentral. Det hon lär sig använder hon sedan till att färga och re-designa kläder från Röda Korset som sedan säljs i deras butik.

Jag undrar vilket som är hennes favoritplagg plockar hon fram ett par jeansshorts. De har hon blekt med kemikalier som hon hittat på återvinningscentralen.

– Jag har lärt mig väldigt mycket genom att testa olika grejer, textilkännedom och hur kemikalierna fungerar med tyget. Blekmedlen kommer bland annat från frisörsalonger. Men överhuvudtaget är det inte klokt vad folk slänger saker! En gång hittade jag en hel säck med textilfärg, antagligen från någon förskola. Galet! Men bra för mig.

Genom att återanvända det som redan är i omlopp vill Cecilia vända ett problem till något bra.

Det fanns många fina och roliga grejer på designmarknaden och jag hade svårt att hålla mig från att köpa av varenda en av de som var där. När jag efter många timmars gött häng lycklig strosade ner mot Yranområdet så hade jag Sara Helene Geddas blyertsillustration ”Norge I” och ett Gökurshalsband från Wirklich Liebling med mig i min Koolonpåse.

No comments yet

Kommentera

