Skip to content

Jabbosäljaren: sebbfolk/formera

27 februari, 2013
Sebbfolk_varor_trio

Ett urval av Gunnvors varor som finns till salu i hennes Jabbobutik.

Möt Gunnvor Klockars Sebbfolk, ägare till Jabbobutiken sebbfolk/formera. Gunnvor tillverkar lustfyllda och fina saker i olika material. Bland annat färgstarka och väldigt inbjudande skärbrädor samt hållbara, virkade disktrasor.  

Gunnvor Klockars Sebbfolk

Gunnvor Klockars Sebbfolk.

Vem är du och vad pysslar du med?

– Jag heter Gunnvor Klockars Sebbfolk och bor i Obbola som är ett mindre samhälle utanför Umeå, vid havet. Jag frilansfotograferar och tecknar, men arbetar också med garn och tråd av alla sorter. Min väg till det hantverket har varit ganska slingrande. Jag började sticka och virka redan i unga år. Min mamma var en skicklig handarbetare och hon lärde mig grunderna redan när jag var barn. Jag nådde nog vuxen ålder innan jag insåg att man kunde köpa tjocka tröjor, yllesockar och vantar i affärer och att det faktiskt fanns folk som gjorde det! Nu på senare år har jag hittat tillbaka till handarbetet.

 Vad är kreativitet för dig? 

– Jag känner mig kreativ när jag utifrån de ramar som materialet och tekniken skapar ändå kan tänka och klura i nya banor. Att inte fastna i rutin som det ibland kan bli när man ska försöka försörja sig på hantverk.

I vilka material skapar du och varför?

– När det gäller foto och bild så försöker jag ständigt att hitta praktiska användningsområden. Det kan bli allt från vykort, tavlor och lampor till kylskåpsmagneter. På trådsidan stickar och virkar jag i naturmaterial. Jag använder sisalgarn till mina skrubblappar, och ibland ger jag mig på järntråd. Jag handlar gärna på loppis och returmarknader och hittar en hel del tråd och garn där.

Vad inspireras du av?

– Mina främsta inspirationskällor är dels naturen, dels mina lokala kollegor i hantverksbranschen. Jag är delägare i en hantverksbutik i Umeå, Handelsgården, och det är väldigt stimulerande.

Gunnvors ateljé

”Det här är min arbetsplats, lite rörig men trivsam. Vi bor i ett gammalt hus med högt i tak och fina fönster. Skogen finns bakom knuten. När jag jobbar lyssnar jag gärna på P1, som har många intressanta program. Eller också blir det Rolling Stones!” säger Gunnvor.

 

No comments yet

Kommentera

