Skip to content

Jabbobutiken: Johanna ”Reiko” Eriksson

23 mars, 2013

Här berättar Johanna ”Reiko” Eriksson om miniatyrsmycken. Spana in hennes butik på Jabbo: Harakullens hobby

Berätta lite om dig själv och din blogg SushiFlavour.

– Jag heter Johanna Eriksson, kallas för Reiko som även är mitt penname. Jag är 21 år och arbetar som mjölnarassistent i en ekologisk kvarn vid västkusten.

– SushiFlavour startade jag mars 2010 och det var ungefär då som jag verkligen började blogga på riktigt. Tanken bakom bloggen var först att jag skulle blogga om några av mina stora intressen som är manga, anime och en hel del annat som har med Japan att göra. Leran och smycken jag gjorde kom väldigt snabbt in i bilden.

Här är ett exempel på smycken som Johanna säljer i Jabbobutiken:

hamburgare

Dina smycken är grymma – kan du berätta vad du använder för material och verktyg för att göra dem?
– När jag gör mina smycken så använder jag mig av lera. Först handlade det endast om fimolera, en av många polymerleror som finns i dag, men i över ett år har jag även hållit på med olika japanska lufttorkande leror och silikon. När jag skapar så är det tunna knivblad och skulpteringsverktyg som räcker långt och väl. Akrylkavel är också en höjdare.

polymerlera

Var kommer inspirationen från?
– Mycket av inspirationen jag får är från Japan. Jag har samlat på mig ett antal böcker om just ”miniatyrer” som gjorts i japanska leror. Det kan vara allt från frukt, maträtter, bröd, grönsaker och sötsaker men även växter och blommor. Jag blir väldigt lätt inspirerad av Japan med dess mat, musik och klädstilar. ”Sweet Deco” är till exempel en sötare stil där man dekorerar till exempel mobilskal som dekoreras med små sötsaker gjorda i lera eller plast.

– Självklart finns det inspiration överallt. Själv googlar jag gärna på bröd och sötsaker med dess olika namn. Att titta i bak- och mattidningar samt böcker av olika slag är också en höjdare, och att se bakelser, tårtor, bröd och sötsaker i verkligheten. Ibland dyker även inspiration upp av ren tillfällighet eller att det ligger något i kylen som man tänker ”Ja, men det där kan jag ju testa att göra” och så gör man det helt enkelt.

Och så här kan miniatyrerna se ut:

Bilderna har vi lånat från petitplatbysk.blogspot.com, weheartit.com, ebay.com samt kawaiineh-singyee.blogspot.com.

Vill du lära dig hur du gör egna miniatyrer? Se då vårt tidigare blogginlägg där Johanna delar med sig av flera tutorials.

No comments yet

Kommentera

