Skip to content

Jabbobutiken: Åsas hobby blev hennes jobb

12 april, 2013
Träffa smyckedesignern Åsa Backman som har gjort sin hobby till ett heltidsjobb med sitt företag ALTI. Titta in i hennes Jabbobutik med handgjorda silversmycken här!
..
Åsa Backman, ALTI

Åsa Backman gör smycken i sitt företag ALTI AB.

Vem är du och vad gör du?
Jag heter Åsa Backman är 40 år gammal och bor i Sundsvall. Jag har två barn Algot och Tilda och en särbo som heter Simon.

Var jobbar du?
Jag har min ”Ateljé ALTI”, i ett av rummen i radhuset vi bor i, och i suterrängplanet har jag min silververkstad. Det har varit fantastiskt roligt att få inreda och få både ateljén och verkstan anpassad och skapad efter mina behov och önskemål! Jag är utbildad lärare men har valt att jobba som säljare i några år. Våren 2010 startade jag mitt egna företag ”ALTI Konsult” och i januari 2013 gjorde jag om det till ett AB som heter ”ALTI AB”. Där jobbar jag med mina egna smycken ALTI, Mary Kays hudvård och kosmetik, jag tar på mig konsultuppdrag som handledare och säljare samt föreläser en del.

Jag tycker om att pyssla och skapa egna saker. Jag har alltid älskat smycken och att kunna göra sina egna är fantastiskt roligt! Jag får dem då precis som jag själv vill ha dem. Att andra dessutom gillar dem och vill betala för dem gör ju inte saken sämre… Att göra smycken är en avkoppling för mig i den stressiga vardagen, och nu har min hobby blivit mitt jobb! Jag har på ganska kort tid lyckats hitta bra återförsäljare till mina smycken runt om i landet, vilket jag tycker är väldigt kul! Just nu är de 48 stycken!

Berätta om ditt varumärke!
Mitt varumärke heter ALTI. Detta kommer från mina barns namn ALGOT och TILDA, det är de som ger mig inspirationen och lusten att skapa! Dessutom är ALTI ett slanguttryck för ”ALLTID” (ALlTId). Tanken är att mina smycken ska passa alla och alltid, ung som gammal, till vardag och till fest. Varje smycke är unikt precis som vi alla är. Du blir ensam om att ha dessa smycken eftersom det ena inte är det andra likt.

Företaget drivs hemma i radhuset i Sundsvall.

Sålda smycken kan fås på beställning, men det blir aldrig exakt likadant eftersom tanken är att alla är lite olika.

Tanken att börja göra smycken väcktes sommaren -07. Genom att tillverka dem får jag utlopp för min konstnärliga ådra och min kreativa personlighet. Jag tycker om att skapa med mina händer och har svårt att sitta sysslolös. Allt eftersom antalet smycken ökade, tyckte mina vänner att jag skulle börja sälja, och på den vägen är det. Nu har min hobby blivit mitt heltidsjobb.

Jag tycker det är kul att sälja hos Jabbo och ser att jag kan nå ut till andra människor än jag annars gör.

I vilka material skapar du och varför?
Till största delen jobbar jag med äkta (925) silver. Det är handgjorda, egentillverkade smycken. Dessutom är jag certifierad inom silverlera, så jag håller kurser i det också. Det materialet heter 999 finsilver och är ett rent silver. Med det kan man skapa en massa olika kreationer, det finns oanade möjligheter!

Materialet som jag använder mig av i mina andra smycken är till stor del glaspärlor, snäckskal, sötvattenspärlor, halvädelsten och metall. Metallsmyckesdelarna är silverpläterad metall och uppfyller kraven på godkänd nickelhalt. Silveröverdragen silvertråd gör jag hjärtan och blommor av.

Vad inspireras du av?
Jag hittar inspirationen överallt! Det gäller bara att se den. Jag älskar att skapa och tycker det är enormt avslappnande!

ateljen2
No comments yet

Kommentera

