Skip to content

Experttips för fotografering av handgjorda saker

2 maj, 2013

Det är A och O att ta snygga bilder när du vill sälja handgjort på nätet. Här är det du behöver veta för att ta bra bilder på dina föremål.

Man behöver inte en stor avancerad studio för att fotografera sina föremål. Med din kamera och dagsljus kommer man väldigt långt. Direkt solljus kan lätt bli hårt och svårt att bemästra, därför är det bättre att fotografera när inte solen skiner direkt in i rummet. Även om du inte fotograferar i direkt solljus, så blir det ändå skuggor. En vit kartongskiva kan användas som en reflexskärm för att lätta upp skuggorna.

Mot vit bakgrund

Mot vit bakgrund

Sett från andra hållet

Sett från andra hållet

Blixt som riktas direkt mot föremålet ger ett hårt, platt ljus ofta med slagskugga:

Blixt med slagskugga

Blixt med slagskugga

En vit bakgrund ger neutralt intryck:

Fotograferat ovanifrån mot vit bakgrund

Fotograferat ovanifrån mot vit bakgrund

Men man kan använda tyger, böcker, färgad kartong, stenar, träbitar som bakgrund:

Fotograferat med böcker

Fotograferat med böcker

Var uppmärksam på hur den bakgrund du valt påverkar ditt föremål. När du fotograferar små föremål så kan det hända att skärpan inte räcker till. Var noga med att din skärpa ligger där du vill att den ska ligga. Oskärpan kan också vara ett redskap för att lyfta fram detaljer i dina föremål.

Oskarp bild

Oskarp bild

Stativ är ett mycket bra hjälpmedel. För det första så blir riskerna för att få en oskarp bild mycket mindre. Du har kontroll över utsnittet och kan fokusera på hur du ska arrangera dina saker. Såklart är ett stort stativ det bästa alternativet, men de är ganska dyra, då är ett alternativ ett litet bordstativ. Lär dig att se när en bild är skarp och när den blivit oskarp.

Bordstativ

Bordstativ

Dina bilder kan behöver beskäras, ljusas upp eller ändras på något sätt. Då är ett bildbehandlingsprogram något du behöver. Om du inte har det så finns det bildbehandlingsprogram online som du kan använda:

http://www.ipiccy.com
http://www.pixlr.com
http://www.fotoflexer.com
http://www.photoshop.com/tools/expresseditor

Om du vill förstå mer hur bländare och tid fungerar och vad de ger för effekter på bilden, titta på den här hemsidan:

http://www.kamerasimulator.se/

Den enda vägen till att göra bättre bilder är att göra det om och om igen. Titta på andras bilder och fundera på hur de kan ha gjort dem och försök göra på samma sätt om du hittar något du gillar.

Fotograferat tillsammans med föremål

Fotograferat tillsammans med föremål

Jabbo tackar Leena Jokela som har lånat ut sin expertkunskap i fotografering. Besök Leenas butik på Jabbo.

Advertisements
2 kommentarer leave one →
  1. 2 maj, 2013 10:59

    Vilket bra inlägg, tack!

%d bloggare gillar detta: