Skip to content

Jabbobutiken: Regnbåkskakan

7 juni, 2013

Idag presenterar vi Jabbobutiken Regnbågskakan. Träffa Kinna som berättar om sin passion för virkning – och mycket annat!

Virkiskinna

Virkiskinna

– Jag är en 21-årig kreativ filur vid namn Kinna som åker med i livets bergochdalbana och skapar (då omvandlar jag till Virkiskinna) så mycket jag bara kan mellan massagestudier, extrajobb och dansens magi. Jag kom i kontakt med Jabbo via Kafé Kreativ och för en tid sedan öppnade jag även min egen lilla webbutik Regnbågskakan där jag säljer ting skapade med mycket kärlek. Jag pysslar mestadels med virkning men jag har även en egenproducerad tecknad kortfilm och några filtportmonnäer till försäljning i butiken för tillfället.

4_fixad (1)

Kreativitet för mig är som ett slags tillstånd, ett fantastiskt tillstånd där tid och rum bara svävar fritt. Ja, det är nästan lite meditativt. Att få skapa gör att jag finner lugnet och harmonin.

– Jag ägnar mig som sagt mest åt virkning men har på senaste tiden även upptäckt kumihimo (en japansk teknik för att göra armband och snoddar) och fastnat totalt för tekniken, så himla kul! Så materialmässigt är det mest garn som gäller just nu men jag syr, tecknar och målar gärna någon gång ibland när andan faller in.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vad får du inspiration av?

– Jag inspireras främst av min farmor som var den första som satte en virknål i min hand, då var jag 6 år gammal och har varit virkis från och till enda sedan dess. Ulla Nerman, min bildlärare på högstadiet, är annan person som inspirerat mig otroligt mycket. Hon öppnade verkligen upp för ett skapande utan begränsningar, en inställning som jag alltid kommer att bära med mig. När jag får specialbeställningar försöker jag hämta mycket inspirationen från den jag virkar till men det snirklar sig även in en hel del inspiration från världen omkring mig och även min värld inom mig.

och så var den framme (1)

Jag har inte riktigt någon speciell pysselplats utan jag slår mig ner lite varstans där det känns bekvämt. Ibland kan den platsen vara hemma i soffan, ibland på ett café, bibliotek, i en park. Men allt som oftast skapar jag på bussen då jag pendlar nästan dagligen mellan Stockholm och natursköna Färingsö där jag bor tillsammans med 5 andra kreativa själar i kollektivet Valrossmustascherna. Kika gärna in på min blogg www.virkiskinna.blogspot.com om du vill vara i min värld en stund till. Där finns tankar om allt från pyssel, plugg och kollektivliv till veganism och dans i massor.

Tack Kinna för att du delar med dig av ditt liv. Ps. till dig som läser det här, missa inte Kinnas egenproducerade kortfilm som finns i hennes butik. 

/önskar Jabbogänget

2 kommentarer leave one →
  1. 10 juni, 2013 10:42

    Ja, hon är bäst, min lilla kakfilur ❤

Kommentera

