Skip to content

Jabbobutiken: HXA design

23 augusti, 2013

I dag träffar vi Gun som har den fina butiken HXA design hos Jabbo. I hennes butik finns fantastiska änglar med olika personligheter, inspirerade av materialval, trender och människor.

Gun

– Jag heter Gun Sundkvist och bor i Pålgård, Hammarstrand. Ända sedan jag var liten har jag ritat och målat och tillverkat egna dockkläder. Mitt skapande brukar gå i perioder, just nu fotograferar jag mycket eftersom jag går en kurs i digital bildbehandling. Annars målar och tecknar jag, och syr, stickar och virkar. Just nu har jag bara mina änglar på Jabbo men det kanske blir fler saker senare.

Vad är kreativitet för dig?

– Kreativitet är en drift, något som måste komma ut! Att skapa nya ting på nya sätt. Att testa och se vad det blir. Det kanske inte blev som du tänkte från början men det kan bli bra ändå!

I vilka material skapar du och varför?

– Mina änglar syr jag av vackra tyger. Skimrande plysch och glitter och paljetter ska det vara! Jag är själv lite dålig på glamour så jag tror att jag kompenserar det genom att änglarna får glittra i stället. Änglarna är små personligheter, ibland blir det en discoängel, ibland en hårdrockare. Jag syr även porträttlika änglar. Det gillar jag, då är det inte bara utseendet som ska stämma. Jag vill verkligen lyfta fram personen genom att ge ängeln rätt kläder och tillbehör.

FYRA_HXA_design

Guns änglar med olika personligheter.

Vad inspireras du av?

– Inspiration till änglarna kan komma från själva tyget. Ett glittrigt tyg blir till en glamourängel, en bit frotté kanske resulterar i en bastuängel, inlindad i ett badlakan och med stripigt ”nytvättat” hår. Jag gillar att titta på gamla modebilder och bilder där man ser hur folk har varit klädda genom tiderna. Där kan man hitta mycket inspiration!

Min tygpassion har jag nog ärvt av mamma som syr mycket (fast när jag var liten så hatade jag tygaffärer för det tog sån tid). Jag har flera i släkten som är kreativa. Garn älskar jag också, men det är längesen jag slutade sticka tröjor. Nu blir det sjalar och kanske barbiekläder, små projekt!

gäststugan

Guns skaparplats.

– Sedan vi renoverade inne har jag alla mina grejer i vår gäststuga, det är lite trångt men vi ska fixa en större ateljé så småningom. Då kommer jag få plats både att sy och att måla på samma ställe. Det ser jag fram emot!

Tusen tack Gun för att vi fick hälsa på i ditt skapande! Nu klurar vi på om det är möjligt att specialbeställa änglar utifrån ett foto och beskrivning av en person? //Jabbo

No comments yet

Kommentera

