Skip to content

Jabbobutiken: Tezzan Design

26 juni, 2014

Tezzan

Idag berättar Thereze, ägare av Jabbobutiken Tezzan Design, om sitt hantverk och sin passion – chain maille.

– Jag är 45 år och designar samt tillverkar chain maille-smycken men även andra saker såsom slipsar, hårklämmor, drakar med mera. Min passion för chain maille väcktes för några år sedan. Jag hade sen tidigare tillverkat smycken och ville även göra mina egna kedjor. När jag insåg hur mycket man kan göra med chain maille blev jag ”beroende” och nu skapar jag enbart chain maille-produkter.

Berätta om ditt hantverk!

– Chain maille är ett hantverk där man fäster ihop små ringar i olika mönster. Tekniken är tusentals år gammal och kanske mest känd för tillverkning av ringbrynjor under medeltiden. På senare år har chain maille fått en renässans och jag använder tekniken för att skapa häpnadsväckande smycken! Än idag används tekniken också för att exempelvis tillverka skyddshandskar till slaktare och skyddsdräkter mot hajangrepp till dykare. Dessa tillverkas dock i maskin till skillnad från mina smycken som tillverkas för hand.

– Ring efter ring öppnas och stängs med tänger när jag sätter ihop dem i olika mönster. Ringarna är olika stora och gjorda av olika material. Jag använder mest aluminium, koppar, rosttfritt stål och titan. En del ringar är färgade på olika sätt, bland annat genom anodisering. Jag använder också mässing, brons, silver, guld och niobium.

Vad inspireras du av?

– Min inspiration kommer från att jag tycker det är så roligt. När jag ser något jag gillar funderar jag alltid över hur jag ska kunna tillverka det med chain maille.
– Jag säljer mina produkter hos Jabbo och medverkar i olika hantverksmässor och utställningar. Dessutom arrangerar jag homepartyn och håller kurser för andra som vill lära sig chain maille. Mina produkter kan ses på www.tezzandesign.se.
.

Kul att få lära sig mer om chain maille, tuzen tack Thereze! ; )

.
Tezzanvaror
No comments yet

Kommentera

